2014. január 9., csütörtök

Finomságok hete

Nagy fába vágtam fejszémet.., no persze ez nem újdonság nálam  :)

Mi már jó néhány éve házi nyerstejet iszunk, a bolti tejnek nevezett lötyi szóba sem jöhet. S nem is keveset fogyasztunk belőle, heti 10 liter a minimum adagunk (én és a hitvesem isszuk jelenleg).
T. Kata termelő barátunk jóvoltából mindig friss, zamatos tejhez jutunk és általa készített házi sajtokat is eszünk. Sajtimádók lettünk. Aki még nem kóstolt igazi házi sajtot, nem tudja, mit veszített. Mivel már jó ideje ezt esszük, a bolti cucc csupán ízesített guminak tűnik.

Az elmúlt hetekben készítettünk vajat a leszedett tejszínből és igazán finom lett, mondhatni olyan, mint a bolti, csak ebben tudom, mi van. Tejszín. Semmi más.
Nagyon egyszerű a vajgyártás ám! Végy egy adag házi tejszínt, majd kezd el keverni, úgy, mint amikor tejszínhabot versz fel (kézimixerrel csinálhatod). De beleöntheted egy befőttesüvegbe is, és csak rázod, rázod, rázod. Abba ne hagyd! Kb. 15-20 perc elteltével látod majd, ahogy a vaj és az író kezd szétválni. Ha üvegben rázogattad, akkor egy gombócba összeáll majd a vaj. Addig csináld a keverést/rázogatást, amíg látványosan el nem különül az író (fehér vízszerű valami) a vajtól. Na ebből a kész vajból aztán kanállal jól nyomogasd ki a maradék írót. Hűtőben néhány napig eláll, ha meg nem eszed :)
Az írót se öntsd ám ki! Megihatod, nagyon egészséges! Én mondjuk a legszívesebben a kenyér dagasztásához használom fel, finom ízt ad neki.
Legutóbb 10 l tejről szedtük le a tejszínt, kb. 1 l lett, ebből 15 dkg vaj jött ki.

A maradék tejből pedig kivettünk 5 litert és ebből sajt készült.
Igen, sajt. Ugyanis Kata beavatott a sajtkészítés rejtelmeibe, vagyis inkább az alapokban, mert ez is összetett „szakma”, na de ennyi az induláshoz épp elegendőnek bizonyult. És miért is ne próbálkoznék meg vele? Összekapartam minden önbizalmamat és belevágtam…
Mert hát a sajtkészítéshez szükséges sajtkultúránk jó két éve a fagyóban pihengetett, csak arra várva, hogy sajttá alakuljon.
A kapott instrukciók szerint a tejbe szépen belekerült a kultúra, majd a tejoltó is. Az alvadékot is ügyesen felvágtam, a savó szépen szivárgott belőle, majd némi „lécsere” következett. Az előírt hőfokra melegítés közben már látszott, ahogy az alvadék kezd amolyan sajtformát ölteni. Ülepítés után leszűrtem, beletömködtem a sajtformába, s egy napig súlyok alatt csücsült, aztán kapott egy napos sófürdőt is. Most a hideg spájzban piheni ki a hosszú út fáradalmait. Még néhány nap és megtudjuk, milyen lett életem legelső sajtja. Nagyon várjuk a kóstolás pillanatát.
Majd el felejtettem, kb. 60 dkg-os sajtot sikerült összehozni, és a savóból készült még orda is, 33 dkg.


Egy szó mint száz, jól sikeredett az első tejfeldolgozós kísérletünk. Azt hiszem, lesz még folytatása, mert az a legjobb, amit magad készítesz el :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése